Foto’s

In de jaren dat we naar Roemenië geweest zijn is er een grote collectie foto’s opgebouwd waarvan we er een aantal geplaatst hebben. Door op de blauwe tekst te klikken kunt u naar de pagina’s gaan.

In  oktober 2013 hebben we voor het  5e jaar een kledingactie gehouden. Zelf waren we ook weer ter plaatse om zelf te kunnen constateren wat er met de kleding gebeurt.

Een belangrijk punt in onze hulpverlening is altijd het  kindertehuis Petofi Sandor geweest. Het is een tehuis waar kinderen verblijven die veelal een geestelijke en lichamelijke beperking hebben.
Door giften was het mogelijk de kinderen een vakantie van 5 dagen aan te bieden

De ouderen in het kindertehuis die daarvoor geschikt zijn gaan naar een begeleid wonen woning in de nabijheid. Indien mogelijk hebben ze daar een dagbesteding in de landbouw. Ook maken ze kaarten e.d. die we meenemen en hier verkopen. De opbrengst krijgen ze volledig terug.

Om een indruk te geven van Cristuru Secuiesc  en omgeving hebben we daarvan een aantal foto’s geplaatst. Het land ontwikkeld zich en dat is te zien. Het zijn echter de jongeren en vooruitstrevenden die daar profijt van hebben. Een grote groep waarin voornamelijk de ouderen en mensen met een beperking hebben het nog heel erg moeilijk.. Er is voor een redelijk bestaan een inkomen nodig dat velen niet hebben.

Een maal per jaar is het groot feest in Cristuru Secuiesc. Op dit jaarfeest komen vertegenwoordigers bij elkaar van alle plaatsen in Hongarije en het Hongaarse deel in Roemenie waarvan de plaatsnaam eindigt op Keresztur. De opkomst is ca 900 personen. Wij zijn in 2010 officieel uitgenodigd om dit feest bij te wonen en werden naar voren geroepen als vertegenwoordigers van de Gemeente Schagen waarbij zij de dank uitspraken voor 20 jaar hulp aan Cristuru Secuiesc. Wij willen dat uiteraard aan de inwoners van Schagen doorgeven want zij hebben dat mogelijk gemaakt.

In het nabijgelegen zigeunerwijkje is in 2005 met onze hulp waterleiding aangelegd. We hebben daar enkele foto’s gemaakt. In 2006 zijn we terug geweest om te kijken hoe het functioneerde.
We konden de laatste jaren helpen om voor opvang van de kleinste zigeunerkinderen om hen voor te bereiden om naar school te gaan. Eind vorig jaar hebben we een bedrag gekregen van het Milleniumcomite om te besteden aan een milleniumdoel waarvoor we de kleuterschool gekozen hebben, dit om de kinderen te motiveren om naar school te gaan.