Het begin

Via contacten met een kerk in Dippoldiswalde in het oosten van Duitsland, is Schagen in contact gekomen met de bevolking van Cristuru Secuiesc. Bij het eerste bezoek aan dit stadje in 1991, werden we ons er van bewust dat hulp hier noodzakelijk was. De economische toestand was er zeer slecht en de infrastructuur erbarmelijk. Veertig jaar wanbeheer en onderdrukking hadden alles doen verpauperen.

Het kindertehuis ‘Petofi Sandor’ heeft vanaf het begin onze bijzondere zorg gehad. Er verbleven ongeveer 40 kinderen op medische of sociale basis. Het ontbrak er aan alles om de kinderen op een goede manier te laten opgroeien.

Er werden nieuwe bedden, tafels en schoolmeubels geplaatst en we konden kleding, speelgoed en creatief materiaal achterlaten. De woon- en leeromstandigheden van de kinderen werd hierdoor sterk verbeterd.

Het huis wordt nu gebruikt voor meervoudig beperkte kinderen en heeft nog steeds heel hard onze hulp nodig. De directrice doet haar uiterste best om de kinderen een goede verzorging te bieden maar er is altijd gebrek aan alles omdat ze niet voldoende financiële middelen krijgt.

Ze heeft in Nederland mogen zien hoe wij gewend zijn met geestelijk en/of lichamelijk beperkte kinderen om te gaan en wil dat ook bij hun deze personen als persoon behandeld worden en niet als nummer.